Projektanci „szkockich” pojazdów

SKAP 7Konstrukcje studentów zrzeszonych w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów PW (SKAP) są oszczędne niczym Szkoci i przyzwyczaiły nas do licznych sukcesów niczym FC Barcelona swoich kibiców. Z tegorocznych zawodów  Shell Eco-marathon nasi reprezentanci ponownie wrócili z medalami. Po raz drugi z rzędu pojazd PAKS zdobył w tych międzynarodowych zawodach drugie miejsce w swojej klasie. O oszczędnych samochodach, sukcesach i planach na przyszłość rozmawiamy z Adrianną Kaźmierczak, prezes SKAP oraz Krzysztofem Banasikiem, kierownikiem projektu PAKS.  

Kolejna edycja Shell Eco-marathon i kolejne podium dla członków SKAP. Macie sprawdzoną receptę na sukces w tych zawodach?

Krzysztof Banasik: Myślę, że naszą sprawdzoną receptą na sukces jest połączenie dokładnie opracowanego projektu i zgranego zespołu. W pracach nad pojazdami najważniejsza jest sprawna współpraca między członkami Koła. Wzajemne wspieranie się, motywowanie i dzielenie wiedzą to podstawa świetnych wyników.

Często okazuje się, że nie wszystko działa tak, jakbyśmy się tego spodziewali, lecz jest to dla nas jedynie motywacją do dalszej pracy. Kluczową rolę odgrywa fakt, że skład zespołu jest urozmaicony, dzięki czemu udaje nam się skutecznie łączyć wiedzę z wielu dziedzin. Do stworzenia prawidłowo funkcjonującego pojazdu potrzebna jest wieloaspektowa znajomość technologii, od napędu przez laminowanie z kompozytów węglowych aż do modelowania opływu bryły pojazdu. Szczegółowe dopracowywanie każdego z tych elementów daje zyski, które kumulują się w postaci rezultatów pozwalających nam konkurować z najlepszymi drużynami z Europy i nie tylko!

SKAP 1

Podobnie jak w ubiegłym roku PAKS znów uplasował za ekipą z Francji, która wygrała z ogromną przewagą. Z czego wynika ich siła w tych zawodach i czy PAKS ma szanse ich dogonić?

KB: Tegoroczny wynik PAKSa jest, jak co roku, na wysokim poziomie, ale nie zdołaliśmy go poprawić. Stało się tak, ponieważ nie wszystkie innowacje nad którymi pracowaliśmy i które wprowadziliśmy do pojazdu przez ostatni rok dały oczekiwane rezultaty.

Myślę, że największą różnicą między nami a ekipą z Francji jest to, że Francuzi pracujący przy pojeździe to głównie pracownicy uczelni, osoby z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem. SKAP natomiast jest organizacją zrzeszającą studentów i to my jesteśmy odpowiedzialni za projektowanie i konstruowanie pojazdów, ograniczając ingerencję osób z zewnątrz koła naukowego i zawodowców do niezbędnego minimum. Takie podejście do naszych projektów sprawia, że czas spędzony w kole owocuje zdobyciem cennego doświadczenia, pracą w zespole złożonym z rówieśników i nauką na własnych błędach. Jest to często okupione gorszymi osiągnięciami niż rywale, jednak jestem przekonany, że takie podejście jest o wiele bardziej kształcące dla nas jako studentów wyższej uczelni technicznej.

Jeśli chodzi o Francuzów, nasz PAKS już raz przebił ich wynik i damy z siebie wszystko, by za rok to ekipa z Polski stanęła na najwyższym stopniu podium. Szanse są, pozostaje nam zakasać rękawy i brać się do pracy nad usprawnieniami na następne zawody w Londynie.

PAKS to już kilkuletnia konstrukcja. Jej czas dobiega końca?

KB: PAKS jest z nami od 5 lat, w międzyczasie przeszedł wiele modyfikacji i pozwolił nam wyciągnąć wiele wniosków dotyczących konstruowania pojazdów o minimalnym zużyciu paliwa. Niestety powoli docieramy do kresu jego możliwości, dlatego projektujemy już jego następcę. Będzie on lżejszy i bardziej aerodynamiczny niż obecna konstrukcja, co z pewnością przełoży się na poprawę wyników na zawodach Shell Eco-marathon.

SKAP 6

Jak z kolei oceniacie start Kropelki 2015? Czemu nie udało się uzyskać oficjalnego wyniku?

Adrianna Kaźmierczak: Wszyscy bardzo żałujemy, że nie udało nam się zaprezentować nowej Kropelki w pełni jej możliwości. Pracujemy nad tym projektem już od dwóch lat i jesteśmy pewni, że jej potencjał pozwoli nam pobić ustanowiony przez nas rekord a nawet przekroczyć barierę 1000 kilometrów na jednym litrze benzyny. Niestety, w tegorocznej edycji zawodów Shell Eco-marathon zatrzymały nas problemy z elektroniką sterującą silnikiem i nie było możliwości poradzenia sobie z tą usterką na miejscu. Jesteśmy jednak bardzo zadowoleni z pozostałych prac przeprowadzonych przy Kropelce, dlatego nie martwimy się i nie zwalniamy tempa.

Czy nowa Kropelka ma duży potencjał i możecie nią pobić aktualny rekord Polski?

AK: Nowa Kropelka to pojazd, w którym zastosowaliśmy wiele zaawansowanych i innowacyjnych rozwiązań, dzięki czemu nie odstajemy w niczym od konkurencji z zachodnich uczelni. Naszym zdaniem Kropelka ma bardzo duży potencjał i z pewnością będziemy próbować pobić nią nasz aktualny rekord. W Rotterdamie przeszła ona bez problemu 8 na 10 testów podczas inspekcji technicznej, z pozostałych wykluczyły nas zaistniałe problemy. Była to dla nas ważna lekcja, z której wynieśliśmy liczne wnioski. Po dokonaniu niewielkich poprawek i kilku zmian w podzespołach będziemy gotowi do podjęcia kolejnych prób. Oficjalny wynik będzie wprawdzie zarejestrowany dopiero za rok, lecz wcześniejsze nieoficjalne rezultaty z pewnością potwierdzą, że Nowa Kropelka podniesie poprzeczkę jeszcze wyżej.

SKAP 5

Jakie plany na najbliższy czas? Następca PAKSa, rozwój Kropelki?

AK: Obecnie priorytet stanowi praca nad Kropelką. Poza elektroniką sterującą silnikiem, jej konstrukcja jest ukończona, ale do pobicia rekordu Polski (659 kilometrów na jednym litrze paliwa ustanowionego przez poprzednią wersję tego pojazdu) jeszcze długa droga. Dopracowania wymaga zarówno strategia przejazdu jak i współdziałanie wszystkich podzespołów pojazdu. Liczymy na to, że rekord padnie jeszcze na zawodach odbywających się w Rockingham pod koniec czerwca.

KB: PAKS z kolei wystartuje z pewnością w Shell Eco-marathonie w roku 2016, jednak w roku 2017 do zawodów zamierzamy wystawić jego następcę, którego projektowanie już się rozpoczęło.

O ostatnim sukcesie SKAP na zawodach Shell Eco-marathon pisaliśmy na stronie internetowej PW.

Zdjęcia: oficjalny fanpage SKAP PW – www.facebook.com/skappw

Paweł Gregorczyk

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s