Na początku lipca pisaliśmy o dramacie studentów Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej, którzy na kilka dni przed prestiżowymi, międzynarodowymi zawodami Solar1 Monte-Carlo Cup stracili w wyniku pożaru swoją solarną łódź. Twórcy WUT Solar Boat nie poddali się i zrobili wszystko, by w kilkadziesiąt godzin odbudować swoje dzieło i wystartować w Monako. Oto historia wyścigu z czasem.
WUT Solar Boar w płomieniach
Studencka łódź solarna była budowana ponad rok. Członkowie zespołu już po pierwszych testach z nadzieją czekali na zawody licząc na zwycięstwo. Niestety kilka dni przed zawodami w trakcie transportu łodzi na ostatnie testy doszło do nieszczęśliwego wypadku w wyniku którego jednostka doszczętnie spłonęła. Zespół konstrukcyjny nie poddał się jednak i już kilka godzin po nieszczęśliwym wypadku rozpoczął prace nad zastępczą łódką. W czasie pożaru wszystkie podzespoły elektroniczne znajdowały się poza łodzią, więc były gotowe do wykorzystania. Zespół miał też drugi kadłub. Reszta została zrobiona od początku i dopasowana z tych elementów, które zostały w warsztacie po budowie pierwowzoru.
Feniks z popiołów
Choć zabrzmi to nieprawdopodobnie, studenci w zaledwie trzy dni zbudowali łódź, która wystartowała w zawodach! – W pierwszym dniu Solar1 Monte Carlo Cup odbywały się inspekcje techniczne wszystkich łodzi, które decydowały o dopuszczeniu poszczególnych zespołów do zawodów. Mimo bardzo krótkiego czasu przygotowania zbudowaliśmy zastępczą jednostkę, która pozytywnie przeszła inspekcje elektryczne, konstrukcyjne i stateczności oraz spełniała wszystkie wymogi regulaminowe. Zostaliśmy dopuszczeni do udziału w zawodach. – mówi Andrzej Gut, student Politechniki Warszawskiej i kierownik projektu.
Podczas trzydniowych zawodów zespół zmierzył się z drużynami z całego świata, m.in. z Holandii, Niemiec i USA. Zespół WUT Solar Boat nie zajął miejsca na podium, jednak startując w zawodach z zastępczą łodzią wykazał się niezłomną wolą walki i udowodnił, że nie warto poddawać się w nawet najbardziej kryzysowych sytuacjach. Mistrzostwa Solar1 to nie tylko współzawodnictwo, ale przede wszystkim promocja odnawialnych źródeł energii oraz wspieranie innowacyjnych działań. Autorzy projektu utożsamiają się z misją Solar1 i podkreślają, że udział w zawodach to dla nich nieocenione doświadczenie.
– Pomimo wszystkich przeciwności które napotkaliśmy, nie poddaliśmy się nawet na chwilę. Każdy kolejny problem stanowił dla nas nowe wyzwanie i motywował do dalszej pracy. Jeszcze kilka dni przed wyjazdem do Monako, udział w zawodach wydawał się być nierealny, a zbudowanie nowej łodzi w 3 dni niemożliwe. Podczas udziału w Solar 1 Monte Carlo Cup zdobyliśmy cenne doświadczenie, które wykorzystamy podczas kontynuacji projektu. – podkreśla Andrzej Gut.
Generacja Przyszłości patrzy w przyszłość
WUT Solar Boat to skomplikowany i kosztochłonny projekt, jednak jego realizacja była możliwa dzięki finansowaniu ze środków UE w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Generacja Przyszłości”. Głównym Partnerem projektu WUT Solar Boat jest Grupa Azoty. Dzięki współpracy z instytucjami i przedsiębiorstwami z branży, a także szeroko pojętym biznesem studenci będą mogli kontynuować projekt i zacząć budowę nowej łodzi, by w przyszłym roku walczyć o zwycięstwo.
Oficjalna strona zawodów: www.solar1races.com
Oficjalna strona WUT Solar Boat: www.solarboat.pl
Paweł Gregorczyk