Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów wie, jak jeździć oszczędnie. W 2006 roku, jako pierwsza polska drużyna, wystąpili w zawodach Shell Eco-marathon. Ich pojazd PAKS w ostatnich czterech latach przyniósł im wiele sukcesów. Teraz jednak odchodzi na zasłużoną emeryturę. Co dzieje się w warsztacie SKAP?
Ekipa młodych konstruktorów pracuje nad nowym bolidem. Zdobyte przez lata doświadczenie, pomaga im w skonstruowaniu nowej, lepszej wersji PAKS-a.
Choć wszyscy darzą PAKS-a ogromnym sentymentem, przyznają, że więcej już z tym pojazdem nie osiągną. W tegorocznych zawodach PAKS przejechał na jednym litrze paliwa 256,7 km, zdobywając w swojej kategorii 2. miejsce. Kierujący wówczas projektem Krzysztof Banasik mówił: – Nie można stać w miejscu. To jest zasada, o której zawsze przypomina nam nasz opiekun, prof. Janusz Piechna. Nowy pojazd będzie wynikiem wielu wniosków, które wyciągnęliśmy po latach eksploatowania PAKS-a.
Nowe rozwiązania, nowe cele
– W tej chwili model nowego pojazdu jest już prawie ukończony – zdradza Krzysztof Banasik. – Będzie miał konstrukcję samonośną, która pozwoli zmniejszyć jego masę.
– Równolegle pracujemy nad silnikiem, który będzie nieco bardziej zaawansowany technicznie od tego, którym dysponuje PAKS – dodaje obecny szef projektu, Janusz Popławski.
Nowy silnik będzie hybrydą: złożoną z jednego silnika spalinowego oraz dwóch silników elektrycznych zamontowanych w kołach. W planach jest też inteligentny układ elektroniczny, który będzie kontrolować układ napędowy, zapewniając najwyższą możliwą wydajność w każdym momencie jazdy.
Dodatkowym atutem nowej konstrukcji będzie autorski system telemetrii, który pozwoli na bieżące monitorowanie stanu pojazdu oraz kierowcy. Dane takie jak prędkość, przeciążenia, ciśnienia kół, jakość pracy silnika czy nawet tętno kierowcy, dostarczą bezcennych informacji, które bez wątpienia przyczynią się do lepszych wyników.
Cała struktura pojazdu ma być gotowa do końca tego roku. Później przyjdzie czas na prace nad wnętrzem. Terminy są napięte, ale członkowie koła wierzą, że uda im się przygotować następcę PAKS-a na zawody w 2017 roku.
Pracowita emerytura
Co stanie się z PAKS-em? Na pewno żadna z jego części nie zostanie zamontowana bezpośrednio do nowego samochodu. Ma on służyć kołu na pokazach i piknikach, bez obaw, że coś się popsuje przed zawodami. W planach są też akcje charytatywne, w których wygraną może być choćby przejazd PAKS-em.
Członkowie koła SKAP szukają też nazwy dla nowego pojazdu. Są otwarci na propozycje z zewnątrz. Swoje pomysły można zgłaszać na specjalnym wydarzeniu na Facebooku „Nazwij pojazd przyszłości” . Ponadto, i to zabawa nie tylko dla pań, można również wypowiedzieć się na temat koloru poszycia pojazdu. Do wyboru jest aż 20 opcji!
Członkowie SKAP czekają na Wasze typy. Możecie dołożyć swoją cegiełkę do pojazdu przyszłości z Politechniki Warszawskiej. Macie na to czas do 12 października.
A o ostatnich dokonaniach PAKS-a na zawodach Shell Eco-marathon możecie przeczytać w cyklu BIT PW>>>