Hyper Poland – za kulisami transportowej rewolucji

Co robią absolwenci Politechniki Warszawskiej, gdy już opuszczą mury Uczelni? Jak sobie radzą na rynku pracy i jakie doświadczenia z czasu studiów wykorzystują? Poznajcie historie pracowników firmy Hyper Poland, która swoje początki miała na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa PW, a dzisiaj jest najbardziej zaawansowanym technologicznie przedsiębiorstwem technologii Hyperloop w Europie, intensywnie zajmującym się wdrożeniem w Polsce tego nowoczesnego środka transportu.

Zespół intensywnie pracuje nad polską wersją hyperloopa, fot. Hyper Poland

Tomasz Kublin – absolwent Wydziału Elektrycznego PW, specjalizacja: maszyny elektryczne, szef zespołu elektromagnetycznego Hyper Poland.

Po zakończeniu studiów na Politechnice nadal staram się rozwijać w dziedzinie, którą studiowałem i na której temat pisałem pracę magisterską. Niewielu absolwentów kierunków technicznych może pozwolić sobie na taki luksus, aby pracować i jednocześnie rozwijać wiedzę dokładnie o tym, co ich interesuje naukowo. Do tego, tworząc technologię w Hyper Poland, przykładamy się do rozwoju nowych technologii transportu szybkiego. To bardzo podniecająca myśl, że tworzę coś przyszłościowego, a nie tylko sprzedaję jakiś produkt lub wytwarzam dokładnie taki sam jak konkurencja.

Aktualnie projektujemy napęd oraz zawieszenie elektromagnetyczne do modelu małoskalowego. Moim zadaniem jest projekt układu lewitacji magnetycznej, który będzie składał się z magnesów trwałych. Te, w trakcie poruszania się wzdłuż aluminiowego toru, wytwarzają siłę unoszącą cały pojazd. Wraz z działem elektromagnetycznym opracowuję również koncepcję napędu oraz systemu sterowania i zasilania pojazdu.

Jestem zdania, że doświadczenia z działalności w kołach naukowych są czymś nieocenionym dla studentów, bo uczą rzeczy, których normalnie nie mają szansy się nauczyć tylko studiując. W kole naukowym nabyłem wiele pozatechnicznych umiejętności, takich jak umiejętność podejmowania decyzji, punktualność i pilnowanie deadlinów, praca pod presją czasu, ale też współpraca interpersonalna i komunikacja. To wszystko razem pozwoliło mi lepiej wejść w tryb pracy w Hyper Poland, bo nie musiałem się już uczyć od podstaw tych wymienionych przeze mnie umiejętności, które są niezbędne w pracy zespołowej.

W 2017 roku Hyper Poland University Team zakwalifikował się do finału konkursu Hyperloop Pod Competition, fot. Hyper Poland

Konrad Łukasiuk – absolwent studiów inżynierskich na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, kierunek Lotnictwo i Kosmonautyka. Kontynuuje studia na stopniu magisterskim. W firmie Hyper Poland jest programistą systemów wbudowanych.

Podczas moich studiów na Politechnice przez 3 lata byłem członkiem Koła Naukowego Awioniki Melavio. Nabyte w tym kole doświadczenia i umiejętności znacząco wpływają na sprawność i jakość wykonywanych przeze mnie zadań w mojej obecnej pracy, w Hyper Poland. W kole zajmowałem się wizją maszynową, programowaniem systemów wbudowanych oraz drukiem 3D. Wszystkie te dziedziny znajdują zastosowanie również tutaj, a część wymyślonych przeze mnie rozwiązań można zastosować niemalże bezpośrednio. Uważam, że członkostwo i aktywny udział w pracach koła bardzo dobrze mnie przygotowały do pracy zawodowej.

Moja praca w Hyper Poland polega na projektowaniu systemów opartych o mikroprocesory, komputery jednopłytkowe (jak Raspberry Pi), różne czujniki oraz urządzenia komunikacji w celu zapewnienia sterowania kapsułą oraz monitorowania aktualnego jej stanu przez operatora. Do moich codziennych zadań należy praca z elektroniką w postaci płytek PCB, programowanie niskopoziomowe mikroprocesorów, programowaniem aplikacji desktopowych na komputery, a nawet tworzenie usług sieciowych na potrzeby transmisji danych.

W pracy nad tak zaawansowanym projektem jak hyperloop bardzo ważne jest stworzenie zespołu specjalistów, fot. Hyper Poland

Katarzyna Foljanty, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Architektury PW. W Hyper Poland odpowiada za wizerunek marki oraz projektowanie urbanistyczne i architektoniczne, głównie związane z projektowaniem obiektów dworcowych i związanej z nimi infrastruktury w istniejącej tkance miejskiej.

Do zespołu Hyper Poland dołączyłam w czerwcu 2016 roku, przed konkursem Build Earth Live w Dubaju na opracowanie wizji i koncepcji projektu infrastruktury Hyperloop. Przy pomocy Building Information Modeling (BIM) koordynowałam i nadzorowałam multidyscyplinarny i międzynarodowy (pracujący jednocześnie z Warszawy, Łodzi, Berlina, Chicago i Dubaju) zespół projektowy. To był nasz duży sukces, zdobyliśmy wtedy BIM for Innovation Award. Konkursowy projekt był dużym wyzwaniem, szczególnie że musieliśmy przygotować projekt budowlany w 48 godzin, pracując wirtualnie, tzn.bez odwiedzenia lokalizacji, na dostępnych podkładach i mapach.

W spółce Hyper Poland tworzymy rozwiązanie, którego na rynku transportowym jeszcze nie ma, ale które idealnie wpasowuje się w istniejący system transportowy. Jest to szansa na poprawę istniejących warunków transportowych oraz modeli podróżowania, które stają się coraz bardziej złożone i zindywidualizowane. Hyperloop to nie tylko oszczędność czasu przejazdu pomiędzy danymi przystankami i poprawa relacji międzyludzkich, ale jest to również system, z którego wynikają ogromne korzyści dla środowiska.

Wtedy w konkursie i dziś, podczas mojej obecnej pracy, wykorzystuję wiedzę z prac badawczych nad zintegrowanymi węzłami przesiadkowymi, które prowadziłam podczas studiów doktoranckich.  Studia i badania na Politechnice Warszawskiej umożliwiły mi zdobycie praktycznej wiedzy na temat węzłów przesiadkowych i intermodalności pasażerskiej, która okazała się niezbędna przy projektowaniu przebiegu tras oraz dworców Hyperloopa. Zakładamy bowiem, że takie rozwiązanie transportowe przyniesie największe korzyści dla społeczeństwa, jeśli zostanie połączone z istniejącymi systemami transportowymi na terenach śródmiejskich.

Hyperloop łączy w sobie elastyczność samochodu, szybkość samolotu i wygodę pociągu, fot. Hyper Poland

Paweł Radziszewski – absolwent studiów magisterskich na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, kierunek Lotnictwo i Kosmonautyka. W Hyper Poland jest dyrektorem ds. technologii.

W Hyper Poland jestem odpowiedzialny za rozwijanie technologii oraz zarządzanie zespołem inżynierów. Aktualnie jako zespół jesteśmy w fazie projektowej demonstratora technologii w skali, która pozwoli sprawdzić nasze rozwiązania, docelowo stosowane potem w kolei próżniowej.

Hyper Poland wyewoluował z projektu studenckiego. Na początku to był wspólny projekt znajomych z koła naukowego. Razem zaangażowaliśmy się w pierwszy konkurs SpaceX Hyperloop Pod Competiton, na który przygotowaliśmy koncepcję kapsuły Hyperloop. Okazało się, że jury doceniło naszą pracę, w efekcie mieliśmy przyjemność zaprezentować nasz projekt w półfinale zawodów w Houston w Teksasie.

Umiejętności praktyczne z zarządzania zespołem, organizacją pracy czy twarde skille inżynierskie zdobyte podczas czterech lat działania w kołach naukowych Politechniki Warszawskiej dały nam lepszy start z projektem Hyperloopa, co było bezcenne i na pewno przyspieszyło proces rozwijania tej technologii. Do tego duża część zespołu, który jest dzisiaj w zespole projektowym Hyper Poland, była również ze mną w kole naukowym. Przy tworzeniu zespołu wiedziałem, że to są ludzie, na których mogę polegać.

Perspektywa stworzenia polskiej marki, która potrafi konkurować globalnie i bez kompleksów reprezentować rodzimą myśl techniczną, jest piekielnie motywująca. Już teraz wiemy, że technologie rozwijane przez Hyper Poland mogą z powodzeniem zostać zastosowane w szerszym spektrum niż tylko Hyperloop czy rozwiązania pośrednie, nad którymi pracujemy. I to znacznie szybciej, niż za 7-12 lat, które przewidujemy na rozwój docelowego rozwiązania. Mam tu na myśli branżę kolejową, transport drogowy, energetykę czy inżynierię lądową. Fantastyczne jest też to, że pomimo jasno określonego planu działania i przyjętego harmonogramu, bardzo trudno jest przewidzieć, w którym miejscu będzie technologia za 5 lat, w którą stronę to pójdzie. Dlatego też cieszę się, że jako zespół bardzo szybko potrafimy dostosowywać siebie i naszą technologię do dynamicznej sytuacji rynkowej. Przyjmujemy, że ostateczny cel, dla którego to wszystko robimy, czyli przeprowadzenie rewolucji transportowej, jest stały, natomiast detale można zmieniać.

Paweł Radziszewski zdobywał doświadczenie w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów, fot. Hyper Poland

Grzegorz Świątek – absolwent studiów inżynierskich na wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, kierunek Lotnictwo i Kosmonautyka. Kontynuuje studia na stopniu magisterskim. W firmie Hyper Poland pracuje jako konstruktor.

W Hyper Poland jestem praktycznie od samego początku. Zaczynałem w zespole studenckim, który pracował nad pierwszym prototypem kapsuły. Trafiłem do niego, gdy Paweł Radziszewski, nasz obecny szef ds. technologii, poszukiwał ludzi do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez firmę SpaceX. Z Pawłem poznaliśmy się wcześniej w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów SKAP, znajdującym się na naszym wydziale.

W firmie Hyper Poland jestem konstruktorem. Aktualnie projektuję ramę do modelu pojazdu Hyperloop w skali 1:5, którego budowę rozpoczniemy w najbliższych miesiącach. To wymagające zadanie, tworzymy zupełnie nowatorski pojazd, który w takiej formie nigdy wcześniej nie występował. Hyperloop to coś zupełnie nowego, czuję się trochę, jakbym brał udział w pisaniu kolejnego rozdziału historii transportu.

Praca w Hyper Poland to także nieograniczone pole do nauki z bardzo szerokiego zakresu dziedzin inżynierskich, co dla młodego inżyniera jest bardzo wartościowe.

Aktywność w kole naukowym pozwoliła mi przekształcić wiedzę teoretyczną wyniesioną z zajęć w umiejętności praktyczne. Dało mi to inne spojrzenie na różne inżynieryjne zagadnienia, pomogło również rozwinąć intuicję inżynierską, co teraz procentuje, bo pozwala mi szybciej i lepiej projektować różne elementy oraz rozwiązywać problematyczne zagadnienia pojawiające się w trakcie pracy.

Każdy z nas może wesprzeć prace nad polskim Hyperloopem i przyczynić się tym samym do transportowej rewolucji! Więcej informacji na stronie seedrs.com

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s