Sukces to nie tylko zwycięstwo

SIMRO studentach Politechniki Warszawskiej zazwyczaj robi się głośno wtedy, gdy osiągają spektakularne zwycięstwa w międzynarodowych konkursach. W ich cieniu swoje projekty realizują żacy, którzy również osiągają sukcesy. Bo sukces to nie tylko pierwsze miejsce – sukces to także zrealizowanie zamierzonego celu, poprawienie swoich wyników, czy też zebranie doświadczeń, które będą procentowały w przyszłości. Dziś o dwóch takich przykładach.

Zatarty silnik, ale jedziemy dalej!

Gdy w Rotterdamie zakończył się tegoroczny Shell Eco-marathon, polskie media skupiły się na sukcesie Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa. Zaprojektowany przez nich pojazd PAKS zajął drugie miejsce w kategorii „Urban Concept”, przegrywając jedynie z francuską drużyną Lycee Louis Delage. Wyniki pozostałych drużyn reprezentujących Politechnikę Warszawską zeszły na dalszy plan. – Wracamy do domu z wielką satysfakcją z uzyskanego wyniku, bogatsi o nowe doświadczenia i z nowymi pomysłami na kolejne zawody! – pisali zaraz po zawodach członkowie SKAP na swojej stronie internetowej.

SIMR1

Studenci z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych (SiMR Team), twórcy pojazdu Hussar, również powrócili bogatsi o nowe doświadczenia i z satysfakcją z osiągniętego wyniku. Zajęli 26. miejsce na 59 drużyn startujących w kategorii „Prototype – Gasoline” i jako jedyna polska drużyna uzyskali oficjalny wynik. Na litrze benzyny udało im się przejechać 375,86 km. – Zaraz po zawodach czuliśmy pewien niedosyt. W tym roku byliśmy naprawdę bardzo dobrze przygotowani. Pojazd przed zawodami udało nam się dokładnie przetestować oraz „ustawić” – wspomina Damian Jarzębowski z Koła Naukowego Mechaników Pojazdów, działającego na Wydziale SiMR. – Z pomiarów przed zawodami wynikało, że wynik w granicach 500 km jest dla nas jak najbardziej w zasięgu co potwierdziło się także na przejazdach testowych w samym Rotterdamie­ – dodaje.

Niestety SiMR Team miał sporego pecha – zaczęły pojawiać się usterki, m.in. zatarł się silnik z powodu wady technologicznej tłoka. – W wyniku tego ostatecznie udało nam się wykonać tylko jeden ważny przejazd, w którym od razu pobiliśmy swój ubiegłoroczny wynik. Warto zaznaczyć, że również podczas tego przejazdu nasz kierowca miał kilka przygód na torze. W pewnym momencie musiał np. zatrzymać się na 20 sekund i poczekać na neutralizację wypadku. Gdyby nie to, wynik na pewno byłby lepszy – relacjonuje Damian Jarzębowski.
 Pomimo tych przykrych przygód twórcy pojazdu Hussar pozytywnie oceniają swój start w zawodach. – Cieszymy się, że jak co roku udało nam się wykonać ważny przejazd oraz poprawić nasz wynik, mimo ogromnego pecha który prześladował nie tylko nas, ale również pozostałe polskie ekipy – stwierdza Damian i podkreśla, że nie byłoby tak dobrego wyniku, gdyby nie zebrane doświadczenie w poprzednich edycjach Shell Eco-marathon. – Trzon naszej ekipy tworzą osoby, które w zawodach The Shell Eco-marathon uczestniczyły kilkukrotnie i mają 4-5 letnie doświadczenie – wyjaśnia.

Dzięki temu drużyna była przygotowana niemal na każdą okoliczność. Gdy inni po przygodzie z awarią silnika musieliby zakończyć zawody, członkowie SiMR Team zakasali rękawy i przygotowali samochód do startu. – Gdy wprowadzamy jakiś nowy element, zawsze zabieramy jego wcześniejszą, sprawdzoną na zawodach wersję. Przekonaliśmy się już, że część która na testach w Warszawie działa świetnie, może się zepsuć tuż po przyjeździe na Shell Eco-marathon – mówi Damian Jarzębowski. – W tym roku, gdy podczas pierwszego przejazdu zatarł nam się silnik, kilka ekip było przekonanych, że to już dla nas koniec zawodów. Mieliśmy jednak komplet części zapasowych i w ciągu trzech godzin wymieniliśmy cylinder z głowicą oraz tłok. Ze starego silnika pozostał tylko wał napędowy wraz z korbą, który został przez nas zmodyfikowany w poprzednich latach i istnieje tylko w jednym egzemplarzu – opisuje prace „remontowe”.  – Gdyby nie to, że mamy w drużynie osobę, która nasz silnik rozkładała już kilkukrotnie mógłby to być dla nas rzeczywiście koniec zawodów – dodaje.

Członkowie Koła Naukowego Mechaników Pojazdów podkreślają, że sukcesem jest nie tylko udany udział w  zawodach, ale również rozwój kariery naukowej – wielu członków koła pisało prace przejściowe i dyplomowe bezpośrednio związane z pojazdem Hussar. – W ramach pisania prac powstały m.in. projekty ramy pojazdu, zwrotnic, kierownicy, hamowni podwoziowej, termoformowalna szyba przednia pojazdu – wymienia Damian Jarzębowski.

Motoryzacyjne innowacje kontra sesja egzaminacyjna

Zespół z Politechniki Warszawskiej w pierwszej setce na świecie – informowała drużyna WUT_INNOVATIONS, która wzięła udział w konkursie Valeo Innovation Challenge. Jest  on przeznaczony dla studentów inżynierii, a jego celem jest wyłonienie najciekawszego, innowacyjnego wyposażenia samochodu.

Zakwalifikowanie się do stu najlepszych drużyn na świecie nie może się oczywiście równać awansowi do ścisłego finału, czy zwycięstwu w konkursie, jednak inne liczby przemawiają za oceną tego osiągnięcia w kategoriach sukcesu. W Valeo Innovation Challenge  udział wzięło 969 drużyn z 455 uczelni w 55 krajach. Drużyna z naszej Uczelni zostawiła zatem w tyle ponad 800 konkurentów!

Pięcioosobowa drużyna postanowiła wziąć udział w konkursie w momencie, gdy większość drużyn była już na półmetku realizowania swoich pomysłów. – Nie było to proste zadanie ponieważ każdy z nas studiuje, dodatkowo ostateczny termin na wysłanie zgłoszenia upływał w trakcie zimowej sesji egzaminacyjnej. To był najcięższy okres dla każdego z nas, ponieważ pracy na projektem było najwięcej a i na uczelni czekało nas niemało zajęć – wspomina Konrad Pawlak, student wydziałów SiMR oraz Elektrycznego.

WUT_INNOVATIONS

Drużyna postanowiła rozwiązać problem sygnalizacji nadjeżdżającego pojazdu uprzywilejowanego, gdyż w dużych miastach kierowcy mają często problem  jednoznacznym określeniem kierunku z którego on nadjeżdża. WUT_INNOVATIONS wykorzystała w swoim rozwiązaniu efekt Dopplera. – Przewidywaliśmy umieszczone na dachu samochodu dwóch lub czterech wielokierunkowych mikrofonów, które zbierałyby dźwięk, skanując w ten sposób otoczenie – wyjaśnia Konrad Pawlak. – Jeśli system analizujący ten sygnał odbierze dźwięk o pożądanej częstotliwości, powtarzane jest skanowanie, aby upewnić się czy zbadany sygnał pochodzi od pojazdu uprzywilejowanego. Jeśli system to potwierdzi, ustala on kierunek z którego nadjeżdża pojazd uprzywilejowany, na przykład karetka. Kierowca pojazdu wyposażonego w system otrzymuje powiadomienie w postaci komunikatu głosowego oraz wyświetlanego na panelu wewnątrz auta. Jeśli ma on włączone radio, jest ono ściszane – dodaje.

Krótki czas realizacji, walka z zimową sesją egzaminacyjną oraz ambitny i skomplikowany pomysł. Czy awans do setki najlepszych to w takim przypadku sukces, niedosyt, czy porażka? – Mimo tych wszystkich przeciwności jesteśmy w pierwszej setce najlepszych projektów. Jednak niedosyt zawsze pozostaje – odpowiada Konrad. – Żałujemy bardzo, że nie udało nam się zakwalifikować do pierwszej dwudziestki. Po upływie tych kilkunastu tygodni od złożenia projektu mieliśmy trochę czasu na przemyślenia i widzimy, że jest kilka rzeczy, które moglibyśmy jeszcze poprawić i zwiększyć swoje szanse, ale niestety zabrakło nam czasu  – podsumowuje.

Valeo

Podobnie jak w przypadku SiMR Team i ich pojazdu Hussar, tak również w przypadku drużyny WUT_INNOVATIONS udział w międzynarodowych konkursach przyniósł wiele korzyści. – Start w konkursie to dla nas oczywiście mnóstwo doświadczenia. Głównie z dziedziny zarządzania projektami, zbierania i analizowania danych oraz pracy w grupie, ale także wiedza, którą zdobyliśmy w trakcie pracy nad zgłoszeniem, którą możemy wykorzystać na uczelni – stwierdza Konrad Pawlak.

To tylko dwa z wielu przykładów inicjatyw studenckich, które udowadniają, że warto brać udział w konkursach, aktywnie uczestniczyć w życiu kół naukowych i wraz z innymi studentami rozwijać swoje umiejętności i pogłębiać wiedzę. Bohaterowie tego wpisu mogą czuć się zwycięstwami  niezależnie od zdobytego miejsca w zawodach.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s